Dyreværnets frynseklinik

Når omsorg for dyr er omsorg for mennesker

”Frynseklinikken” er Dyreværnets mobile, nonprofit dyreklinikker, som henvender sig til socialt og økonomisk udsatte borgere, der ikke kan finansiere et almindeligt dyrlægebesøg. Klinikkerne, der er bemandet af dyrlæger og klinikmedhjælpere, kører ud i hele landet og har walk-in tider uden behov for tidsbestilling.

”Frynseklinikken er først og fremmest sat i verden for dyrenes skyld, og vi behandler årligt ca. 2.000-2.500 dyr. Samtidig er vores arbejde også en støtte for dyrenes ejere, der som oftest drager stor omsorg for deres dyr med de få midler, de har,” fortæller dyrlæge Jette Hermansen, som er tilknyttet Dyreværnets Frynseklinik i Jylland.

Besøget i Frynseklinikken er ikke gratis; man betaler det, man kan. Fra Lars Larsens JYSK Fond har Dyreværnets Frynseklinik modtaget 47.500 kroner, hvilket dækker udgifter svarende til ca. 50 konsultationer med en egenbetaling på 45 kroner.

Det varierer, hvor mange der dukker op til konsultationer, og Jette Hermansen ved ikke på forhånd, hvilke udfordringer de fremmødte og deres dyr står overfor. Klinikken er dog veludstyret og kan langt hen ad vejen håndtere det samme som en almindelig dyreklinik.

”Vi møder dyr og ejer der, hvor de er og gør, hvad vi kan for at sikre os, at vi rammer den rigtige målgruppe,” siger Jette Hermansen. Hun understreger, at selvom det kan virke paradoksalt, at man på trods af begrænsede ressourcer anskaffer sig et dyr, så kan det give stor mening for denne gruppe af borgere – og for dyrene.

”For klienterne i klinikken har deres dyr enorm betydning for deres liv. Det giver dem følelsesmæssig støtte, hvis de eksempelvis lever med stress eller angst, det giver dem en følelse af formål og ansvar i en ellers magtesløs livssituation, og det kan være medvirkende til at styrke deres følelse af forbundethed til omverdenen. En undersøgelse har også vist, at dyr, som dem vi møder i klinikken, ofte lever længe, fordi de tilbringer så meget tid med deres ejere, frem for at være alene,” siger Jette Hermansen.

En af de borgere, som har besøgt Frynseklinikken jævnligt igennem en årrække, beskriver den betydning hans hund, Freja, har for hans tilværelse:

”Freja er med til at sørge for, at jeg kommer ud og ikke bare sidder derhjemme og bliver ensom. Hun giver mig selskab og glæde i hverdagen. Har jeg været et sted, hvor hun ikke kan komme med, så savner jeg hende. Og Freja kommer altid i første række. For mig er det vigtigere, at hun får noget at spise, end at jeg selv gør.”

Da Freja blev syg med livmoderbetændelse og måtte opereres, var det Dyreværnets Frynseklinik, der tog sig af hende. I dag har Freja det godt og hendes ejer er meget taknemmelig for, at det var muligt at få hjælp gennem Frynseklinikken:

”Freja er mit et og alt. Hun er som et barn for mig. Havde det ikke været for Frynseklinikken, så ved jeg ikke, hvordan jeg skulle have hjulpet hende. Jeg ville ikke selv have haft råd til operationen, så de har gjort en kæmpe forskel for mig og for Freja.”

Om Frynseklinikken og Dyreværnet

  • Dyreværnets mobile dyreklinikker blev etableret takket være en donation fra dyrevennen Jørgen Andersen. Det er Jørgens nu afdøde hund, Frynse, som lægger navn til og pryder mobilklinikkerne.
  • Dyreværnet blev stiftet i 1898 og er blandt verdens fem ældste dyreværnsorganisationer. Foreningens landsdækkende udrykningstjeneste henter årligt mere end 500 dyr fra dyreværnssager, modtager dagligt 7-10 anmeldelser om misrøgtede dyr og formidler ca. 1.500 adoptioner af kæledyr årligt.

Vi gør en forskel for fællesskabet